Alla inlägg under november 2010

Av Hege - 4 november 2010 23:24

I morgon ska Julia vara ensam, aldeles ensam på dagis medans hon sover. När hon vaknar ska dom ringa mig och jag ska komma dit. Jag ska med andra ord använda ca 20 minuter innan jag kommer dig och då ska hon vara ensam med alla barnen och 3 vuksna. Jag tror att det är värre för mig änn vad det är för henne, jag hoppats bara att det går bra.

 

Det ser i alla fall ut som att det går bra fram tills nu, hon tar tappar, busar runt och kollar på leksaker tillsammans med dom andra barnen. Iblan kollar hon bort för att se att jag fortfarande är kvar, kollar så att mamma inte har gått... Undrar hur det ska bli i morgon när hon kollar efter mig och jag inte är där. Hon ska vara med människor hon knappt känner... Gud va ont i magen jag fick nu...

Av Hege - 2 november 2010 22:52

Var det någon här i lördags? Någon som ville ha pepparkakor kanske? Inte? Trodde väll det! :P Men det gör inget för vi var inte hemma! Vi var inne i stan och shoppade till Julia som ska börja på dagis nu i morgon. Gud va svårt! Nu är min tös en stor flicka, en straks 15 månaders stor flicka! En flicka som vet vart skåper ska stå och hon vet värkligen vad hon vill och inte. "NEJ" säger hon om hon inte vill, inte argt, bara bestämd!


Jag får ofta (inte för att skryta men det är sannt!) höra att Julia är så smart! Gud va bra det känns att höra sånnt! "Hu e nå bra glup a Julia ja! Hu bli nokk ei smart pie hu derre dær ja!" får jag höra ofta. Till och med av främlingar nu för tiden. Tanter kommer ofta fram för att berätta hur fin min unge är och att hon har vackra ögon! När hon säger både "hej, tack, nej, huff, ojda, hade" under tiden som dom pratar med henne så blir dom chokade, speciellt eftersom att hon säger det när hon ska! Hon är bra smart min tjej! Så himla smart!


Det är inte det enda Julia säger bara så att ni vet. Jusst nu övar vi på "Jag älskar dig" eller "æ e gla i dæ" som man säger på Norska. Det kommer mera "agadæ" eller något liknande, men det är på väg. Här om dagen när vi var hos pappa så ropade Julia på Bente, pappas sambo. "Bempe!?" roppar hon. Asså jag blir lika chokad varje gång! Här är det bara att passa på vad man säger!


Det är även kul när hon fattar vad man pratar om. "Ska vi byta blöja Juli?" "Byppe beie!" säger hon och springer till badrummet. "Ska vi bada Julia?" "Ba-da ba-da!" säger hon och springer till badrummet. "är du hungrig Julia?" "ooh, nam nam!" Säger hon och går inn i köket! Asså serriöst!? Är alla 15 månadersgamla barn så smarta som min unge? Hon dricker ävet från "stor tjej glas" och äter med gaffel!


Jag skryter aldrig över Julia annars nästan. När folk jag känner säger "Min dotter/son har lärt sig gå" eller något så säger jag aldrig ex "vadå? Nu liksom?" eller något liknande! Alla barn är olika och alla barn utväklas olika! Bara för att Julia är smart NU så behöver inte det hålla i sig liksom, jag ska dock se till att det gör det!


Ja jusst ja, men jusst nu så skryter jag för att det är min blogg! :P Här får jag skryta! :)



P.S Är hallonmamma nöjd med färgen nu? :)

Ovido - Quiz & Flashcards