Alla inlägg under juli 2010

Av Hege - 13 juli 2010 20:15

I går, tidigt på morgonen tog cansern en till människa från jorden. Jag/vi kommer sakna dig och jag hoppats att du får ett evigt liv i det som vi inte vet vad det är änn.
Hon tappade förmågan att kunna prata den 11 Juli och läkarna sa i sammband med det att det nog bara är ett par timmar kvar för henne att leva, den 12 Juli på morgonen var hon borta. Cansern startade i lungorna, hon fick cell gifter och andra medesiner, men inget hjälpte. Det spred sig senare till ryggraden och dom opperarade, vi trodde att det nu skulle vara borta, men fick senare veta (tidigt i førra väcka) att cansern hadde spridit sig yttligare upp till nacken och var nu på väg upp i hjärnan. Nu bestämde hon och hennes man sig tillsammans med läkare att det räcker. Hon har nu lidit nog och man kuttar alla medesiner och hon fick bara morfin. Jag trodde inte att det skulle gå så fort... Nu är hon borta och kommer aldrig mera tillbaka! Jag har inte helt fattat det änn, jag har inte ens gråtit sådära ricktigt ordentligt änn, men jag känner att det ligger i hjärtat och jag vet att det kommer till att brista snart och släppats ut... Jag saknar dig redan!

Av Hege - 7 juli 2010 20:00

Shit asså! Jag har inte haft något som jag har varit så dära sugen på du vet (?) som man brukar ha när man är gravid, men de får jag pejja för nu! Godis, jordgubbar, glass i stora lass, bananer och gröna äpplen är mycket välkomna! Speciellt en sorts glass som heter lollipopp! Jummy, jummy, jummy i got love in my tummy!

Annars så har vi varit på apoteket i dag och hämtat en gratis bebis pack som alla får i norge (i sverige med tror jag) av pampers! Massa kul i! Blant annat detta,

*Blöjor, 12 st.
*En napp.
*En haklapp.
*En tidning.
*Rabatt på bebis kläder på lindex (30%).
*En "min första bok" eller vad man ska kalla det med massa bilder av bebisar i hård papp.
*En tidning för mammor.
*En salva till rumpan.
*En tvål eller dusj såpa.
*En tandkräm (aa facktiskt, haha!).
*En body som det står "Next generasjon" på, tjusig va den!

Thats it tror jag, men tusan det var mycket! Man får massa sånna gratis saker om man beställer det å det är klart att vi gör! Gratis är bra! Så vi har beställt en från libero också, som inneholder deras blöjor i prov och lite små saker. Å sen en från Rimi som ajg skulle hämta i dag men dom hadde inga kvar jusst nu å det hadde dom inte i förrigår när jag var och frågade häller så nu ska jag googla lite över vart dom har affärer runt om i stan.
Annars så får man en "blöjhink" för att slänga blöjor i från "Barnashus", den kostar annars 299,- så det tycker jag är as bra! Den tar bort luckten eftersom att man snurrar påsen på något sätt, jag vet inte hur men det märker vi nog!

Har en till sak att säga men det får komma senare, det handlar om Hawkar och hans otroligt roliga kommentarer hela tiden! Men nu  måste jag ner i tvätt källaren innan det blir för sent! Har en maskin kvar och klockan är snart 10. Puss!

Av Hege - 5 juli 2010 20:00

Tänka sig va? Nu har jag varit gravid i hela 36 väcor, i 36 väckor har en liten människa bildats inne i min kropp! Det är ju löjligt hur pirrig jag är nu!

Jag har sett att alla lägger ut sånna "väcka för väcka" grejjer under graviditeten så nu ska jag kolla om jag också hittar på nätet vad som händer i min mage, så får ni också veta=)

Till mamman!
Din mage kan börja sjunka ner lite och det är lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Kanske behöver du kissa oftare än vanligt, det beror på att livmodern trycker på urinblåsan.

Ta väl hand om dig när du är gravid och planera din graviditet så att du orkar! Lägg gärna in ledighet sista månaden så att du är utvilad inför förlossning och tiden efter.

Du kanske känner dig färdig att föda nu - du känner dig mogen för det. Andra kan ha blandade känslor inför själva förlossningen och det är helt normalt. Det är vanligt med en viss rädsla inför smärtan att föda eller för att tappa kontrollen. När oron övergår i rädsla kan man behöva hjälp att bli av med den. Prata med din barnmorska hon kan lotsa dig vidare. Har du fött barn tidigare kan du och din barnmorska gå igenom förlossningsjournalen tillsammans.

Barnet!
I vecka 36 är medelkroppslängden 48 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2800 gr. Huvudets omkrets är 33.5 cm. Moderkakan börjar åldras. Alla inre organ är färdigbildade. Barnet gör sig färdigt att födas när som helst
Underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.

Till pappan!
Som blivande pappa kan du känna oro inför det okända. Följ med din sambo/fru på föräldrautbildningen! Du får betalt av försäkringskassan för att gå dit om du måste ta ledigt från jobbet.

Hege berättar!
Jag känner värkligen av att hon har vänt sig nu och att hon lägger sig till rätta, det känns! Jag har dock inte märkt att jag är mera kissnödig, bara att när jag blir kissnödig så måste jag på toa på en gång, annars blir det knas!
Jag har ont i ryggen men klagar inte, Hawkar stryker och masserar ganska mycket och hämtar is i handukar och lägger på ryggen, det hjälper både mot värmen och värken. Nu längtar jag värkligen tills vårat mirakel ska komma, tänka sig att hon bara är 4 väckor undan nu, om det inte går över tiden så klart! Vi är inte helt reddy änn så jag tycker att hon kan vara där inne till den 25 Juli i alla fall, efter det är hon välkommen!
Den enda anledningen till att vi inte är redo ännu är att vi inte har köpt någon bilbarnstol änn och att vi håller ju på och flyttar=P Bilbarnstolen kan man ju fiksa snapt och håva inn på en dag eller så men vi vet inte om vi ska köpa en ny eller bättre begagnad? Jag tycker inte att det är nödvändigt med en ny som man kan använda tills hon är ungefär 5-6 månader eller vad det kan vara. 9 kg bär dom ju dom stolarna, så vidare man inte köper en sånn från fötseln helt fram till 4 års ålder, men dom kostar så himla mycket mera så det är i alla fall inte värt det!
Men det är så klart inte det största problemet, det största problemet är så klart att vi måste hinna flytta först, lite jobbigt att flytta sammtidigt som man har en liten bebis att springa efter så fort hon piper, för det kommer man göra i början, helt tills man trötnar å då kommer man ju när hon gråter, om hon har tur!=PxD HAHA!

Ovido - Quiz & Flashcards