Alla inlägg under februari 2009

Av Hege - 16 februari 2009 18:45

Jusst ja, jag skulle berätta om att här om dagen när jag var på stan med Linn och hennes kompis Kristine så skulle vi äta på mc donalds. I Norge äter man majones på allt, så jag undrar hur det har sig att Amrikanerna är värdens fetaste folkslag. Ja, man har facktiskt majones till pofrits, precis som att dom inte är flottiga nog i alla fall?
Men i alla fall. Vi satt och åt och jag frågar Kristine "Varför luktar din hamburgare som berlinerbullar?(sånna bullar med massa socker på, pluss at det är någon kräm innuti du vet!)" hon svarar "Min hamburgare luktar inte berlinerbulle! Du e gravid Hege så du har ingen rätt att uttrycka dig om varelses lukter eller smaker, så de så!" Jag ger mig inte och säger igän att hennes mat luktar berlinerbulle. Nu i eftertid så har jag kommit på att allt som ser godt ut, luktar berlinerbulle, jag var med andra ord bara hungrig på hennes hamburgare.
Vi sitter och äter och jag doppar min pomfrits i majonäsen och tar en tugga "Varför smakar majonästen jordgubbar?" Linn svarar "Ellehur, visst gör den?" Kristine smakar och säger "Asså vad är det för fel på gravida kärringar?" Den smakade facktiskt jordgubbar! Så de så!

Senare gick vi till "Mormors" som är en kafeteria i stan. Där träffar vi Hassan och hans bror, minns dock inte vad han heter! Båda är Norska, eller dom har i alla fall en Norsk mamma och en pappa från marocco. Dom är födda i Norge och har både Norska och maroicanska (säger man maroicanska?) navn, så vi använder visst alternativ nr två. Så han heter alltså Hassan, har hel skägg och är ganska stor. Hans bror är större och har ännumera skägg! Michelle är skit rädd, men hon märker fort att ingen av dom två skulle göra en fluga förnärd! Här där vi sitter får jag höra gång på gång om hur min majonäs smakar jordgubbar och att hamburgaren luktar bullar. Underbart att vara gravid! Allt smakar liksom så godt!

Linn och Kristines gemensama kompis Silje kommer också efter ett tag, Linn kan holla sig i två sekunder eftersom att Silje har många fråger om livet i Linns mage "Jag ska bli moster!" Silje kollar diräckt på mig som om det vore värsta öppenbart att det var jag! Nu var det ju jag, men tänk om det var Ida eller Jenny eller Pernille?=P

Jag ska förästen tillägga att Linn sa "Jag har inte sakt till någon nästan att du är gravid!" När Kristine kommer till oss på mc donald så kollar hon först på min mage, innan hon säger hej. Efter 2 minuter säger hon "Grattis Hege, jag visste inte om jag fick säga att jag visste!" Och jag svarar "Jag vet att du vet, när du tittade rakt på min mage när du kom inn så var det liksom ganska öppenbart!" Och hon svara "Gud va jag är genomskådlig!" och Linn tillägger "Ja du vet inte hur man håller på sånna hemlisar!" Och Kristine säger till sitt försvar "Men jag tycker att det är så mysigt med bebisar ju!"

Men det avslurat jag dagens bloggande, och nu tänker jag gå och sova! Ännu en dag i ensamhet! Hawkar är i alla fall på väg hem nu=)

Av Hege - 15 februari 2009 18:30

Hehe, ne jag känner inga sparkar! Mitt barn är ett mirakel barn, men inte så mycket att jag känner dom små sparkarna änn. Men jag har massa luft i magen i dag och jag vet att det inte är sparkar eftersom att det är omöjligt att känna i så fall, men det bublar som bara den! Nu bublar det igän och jag har inte ens druckigt något med bublor i idag (ne inte champis, men fanta å så). Helknas!

Jag såg precis på nyeheterna att kvinnor som är överviktiga under graviditeten kan jämnföras med att röka under graviditeten. Jag vet inte vad jag skal tro, är detta sannt eller är det ett påhitt? Hur som haver så kan man inte göra något åt saken när man redan har bullen i ugnen, jag tror knappast att det är någon bra ide att banta under en graviditet, he he. Det är så klart att det helt säkert ligger en sanning i det hela, eftersom att det trots allt var på nyheterna och inte i en skvallertidning, men hur alvarligt är det?
Han sa att när man är gravid och överviktig så ökar man risken för att få svangerskaps diabetes och hökt blodtryck. Jag har i allafall inte något av delarna, änn. Min läkare kollar alltid mitt blodtryck när jag är där och han har aldrig sakt att jag ens har en antydning till hökt blodtryck, varelse innan eller nu efter graviditeten har börjat.

Förra året så sa dom dokk på nyheterna att om man dricker liiite vin under graviditeten, ja facktiskt innan man ens vet att man är gravid så riskerar man att få barn med funksjonshider som dyselexi (funksjonshinder strår det facktiskt i tidningen, även om det låter lite alvarligare änn vad dyselexi är) och läs och skriv svårigheter. Många kvinnor gjorde därför abort i Norge förra året, eftersom att dom hadde druckit efter sista mens, fast inte efter testen. Många blivande föräldrar blev oroliga och liv gick till spillo. Efter ca 2 månader gick dom ut på nyheterna änn en gång och berättade att det inte allts var så faligt som dom anntydigt.

Förstår ni vad jag försöker komma fram til? Många önskade barn blev förra året borttagna, pga nyheter. Hoppats att det inte blir så denna gång.

Av Hege - 14 februari 2009 18:30

Ännu en dag, det snöar när jag vaknar och nu har vi lov. I dag är vi i väcka 11, vill du veta vad som står i boken?

"I början av denna väcka är fostret ni väckor gammalt. Denna väcka täcker ögonlocken hela ögonen och dom öppnas inte igän förens väcka 27. Lever, tarmar, hjärna och lunder börjar smått att fungera som dom ska och huvudet växer inte lika fort längere. 20 små tandknoppar finns i gommen. I slutet av denna väcka samlas alla tarmarna tillbaka i buken igän så att navelbrockett försvinner. Tunntarmen är också fodlet(?) och börjar få tarmtotter(?) som efter fötseln vill ta upp näringsstoffer till kroppen. Fordöyelses musklena börjar fungera och träcker ihopp sig. Fostret rör sig massor nu, men det är fortfarande för tidigt att känna dom små sparkarna.
Fostret väger 5-10 g och är 41-52 mm långt."

Precis så står det i boken, 11 väckor på alla hjärtans dag. Sofia och Kosar har i dag varit tillsammans i 1 år och 7 månader, grattis till dom=) I dag är det precis en månad sedan vi fick veta att vi väntar ett barn och så är det alla hjärtans dag också, mysigt=)

Av Hege - 13 februari 2009 18:30

Oj vad man väckser! Även om andra inte märker det lika mycket som jag, så märker jag det i alla fall och Hawkar med. Magen är större änn förut och jätte mycket hårdare, som en sten=)

Det fins många nackdelar med att vara gravid har jag märkt, missförstå mig rätt! Inget bättre har någonsinn hänt mig, men kroppen ändras och jag känner knappt igen det jag ser i spegeln. Jag har fått hår på platser som magen, precis under magen, å inte minst dubbelt så mycket på bena. En liten raggarrand tittar fram och "skägg" liknande hårväkst på kinderna (som bara jag märker). Det på kinderna är bara fjun, men det är fjun som inte har varit där förut.

Nu dom sista dagarna så har jag svulnat i benen också! Har ont längst ner på ryggen och jag kan inte stå lika länge som jag kunde förut för då känns det som att jag ska svimma. Nu kan jag vara sugen på lakris, sen går jag till affären och köper det, kommer hem och jag e sugen på glass i stället! Så det kostar en hel del mera i mat pengar också, he he.

Men jag kan inte säga annat änn att jag skulle kunna göra allt om flera gånger, vi ska ju få ett litet barn!

Fast jag tycker i alla fall att det är flera fördelar! Man har en anledning till att inte supa när man ijäntligen inte tycker att det är så kul! Det låter som att jag är en sånn som följer med på grund av grupptryck nu, he he, men så är det inte. Men ibland så vill man inte dricka sen gör man det i alla fall för att det är någon födelsedag, eller liknande.
Även om man har ont i ryggen å får köpa nya kläder som ser mera ut som ett telt änn en byksa så var det mäst underbara som har hänt mig någonsinn att jag såg att testen var possetiv, att läkaren bekräftade det, att jag hörde hjärtat och att det har fört mig och Hawkar närmare varandra änn någonsinn!
Livet är underbart, visst är det?

Jag har köpt ett par mamma bycksor och Beathe (en kompis=)) sa att jag inte skulle köpa mera för hon har massor efter hon var gravid med Rikke. Jag har sånn tur som får ärva så mycket. Barn kläder ändras ju knappt på bara ett par år så det är inget som går ut på motet! Blir det en tjej så har Emelie K redan plockat ut "neutrala" barnkläder efter William, sen har vi ju Beathe som har Rikke som har massa kläder. Blir det en pojke så har vi ännu en gång Emelie K med William och sen har vi Linda med lilla Alvin Johannes också=) Jag har ju så många kompisar med barn som redan har både plockat ut en massa kläder och lovat mera när vi vet kön, mina underbara vänner!

Min moster ska köpa våran barnvagn, så jag och Hawkar kollar efter en säng. Jag tänker "växa upp" säng som man kan ha i många år, Hawkar också. Dom kostar mera änn vanliga spjäll sängar, dom kan man ju få för bara ett par 100, medans en växa upp säng kostar lite mera, men om vi köper en växa upp säng så slipper vi köpa ny vid 2-3 års ålder, så då sparar man i alla fall på det. Fast jag vet inte änn, det finns så många fina sängar. Sen vill jag ha en vagga, men den kan ju bara användas i ett par månader å kostar runt 1.500 så det känns lite onödigt om du förstår?

Ne nu ska jag nog sova=) Natti natti!

Av Hege - 10 februari 2009 18:30

Ni undrar så klart hur vi fick veta det, hur fick vi veta att vi var gravida? Jo serru det började så här.

Jag och Linn skulle på stan den dagen och hon ringde mig flera gånger för att hon tycker inte om att vänta! Jag som hadde legat "sjuk" så länge tänkte att jag får ta chansen nu när jag har den, nu medans jag facktiskt mår lite bättre! Jag tar bussen ner till stan och det kommer en man och sätter sig i buss sätet framför mig, han börjar bli gammal och är nästan flint. Att någon är flint är liksom aldrig något som jag har brytt mig om, värkligen inte! Han lucktade toback och som att han skulle behöva en dusj och jag fick facktiskt kvälningar av detta! Jag är inte en sånn som mår illa över småsaker (som jag annser att det var!) men om jag inte hadde kollat åt ett annat håll då så hadde jag snart kräkt han rakt i nacken.
Jag går av bussen vid "burger king" där Linn sitter och väntar, vi ska äta där och hon ska bjuda. Jag kommer inntrampandes, Michelle kollar på mig och ler innan hon spirnger inn i lekrummet och hoppats på att moster Hege ska följa efter, som hon så klart gör. "Kolla tante Jeje! Ska inte du komma upp här så kan vi leka här?" fråger hon medans hon kollar på mig med sina stora blåa ögon och jag svarar "Nej, den är nog lite liten för mig för jag är ju vuksen och den dära är ju för alla barnen!" Hon kollar på mig och kollar sig runt där hon sitter inne i klättertornet innan hon hoppar ner och pekar på en rittavla och säger "Kolla va den är smutsig! Urch!"

Jag går ut till Linn och sätter mig en gång till och berättar för henne hur jävla sugen jag är på blåbärspai från IKEA! Hon granskar mig innan hon säger "Jag är gravid!" Jag, trög som man är fattar ingenting och kollar på henne och jag hör mig själv säga "Vadå? Jusst här och nu eller?!" Hon skrattar innan hon kollar på mig och svara "Ja, eller jag var i alla fall det när jag var hemma!"
Jag börjar tänka tillbaka till nyår när jag minns att Linn ville inte ens ha en liten sup champanj hemma hoss våran moster å hennes man, hon sa att hon gick på pencelin, ljög hon då? "Ljög du när du sa att du gick på pencelin på nyår?" hon skrattar ännu en gång och svarar "Ne, jag gick facktiskt på pencelin också!" också? Det betyder alltså att hon visste att hon var gravid på nyår, i dag är det den 14 Januari! HAR INTE JAG FÖRSTA RÄTT ATT VETA SÅNNA SAKER? Det borde jag ha, hon borde ha ringt mig med en gång och jag känner min facktiskt lite besviken innan jag mallit svarar "Det visste jag hela tiden att du va gravid! Jag är väll inte dum heller!" Detta kommar bara för att jag e fan förbannad! Varför fick inte jag veta först? Aja, hon berätta i alla fall till mig, den 14 Januari...

"Vad ska du ha?" Säger hon medans hon kollar på mig, jag tänker lite och vill i alla fall inte ha något med lök på! Jag älskar ijäntligen lök, värkligen alla olika sorter också! Gul lök, röd lök, vitlök, charlotten lök osv osv! Men inte jusst i dag, i dag vill jag inte ha något i närheten av lök. "Va ska du ha?" frågar jag henne, "En dobbel whopper med ost meny, ska du också ha det?" Dobbel whopper... Nja... Ok då, då tar vi det, fast utan lök och med jordgubbs milkshake. Hon går och beställer medans jag kollar till Michelle och alla sakerna, det tar en stund innan hon kommer tillbaka med min milkshake och deras dricka, maten får man visst vänta på.
Vi pratar lite och jag känner att jag börjar må illa igän, "Fan va det stinker lök här inne!" Säger jag hökt och Linn kollar på mig innan hon säger "Fan va PMSig du är, har du mensen eller?" ne, jag har inte mensen. Varför har jag inte mensen för? 14 Januari och jag börjar räkna tillbaka, varför hadde jag inte mensen för två väkor sedan? Konstigt det där... Jag kollar på Linn och svarar "Ne jag har facktiskt inte det, å jag har inte haft den i Januari häller." Hon kollar på mig och säger "Vadå är du sen eller?" "Jag anntar det" svarar jag innan hon ler och säger "Du e gravid!"

BOOOM! What did you jusst say? Nei nei nei! Jag kan ju inte ens, läkaren har ju sakt att jag kan ju inte ens! Mensen kommer säkert snart, den e bara lite sen! Aaa så måste det vara! "Två dubbel whopper, en barnlåda och majones är färdig!" Linn reser sig och lämnar mig ensam med mina tankar... Vadå gravid? Läkaren å jag har ju pratat om det och att changsen är ca 1 av 100! Jag har aldrig haft sånn tur annars å faan ta Linn för att hon gör mig glad på ett konstigt vis.
Hon kommer tillbaka med maten och som hon alltid gör åmar hon sig för någon strunt grej om någon i kassan, jag bryr mig inte om vad hon säger utan tänker bara "Fan ta Hawkar också för att han har bankomat kortet! Jag behöver ju det värkligen nu!"
Linn säger att hon ska köpa en test åt mig sänn, å det får hon också göra. Vi roppar på Michelle som nu leker med en liten flicka som kom inn för en stund sedan med sin pappa, hon har bara pyjamas på sig så jag anntar att dom bor runt hörnet och ska äta kvälsmat! Hennes pappa är en cool pappa, det ser man! Han är en sånn pappa som skulle kunna ge sitt barn glass kl kvart i 8 på kvällen när barnen ska sova 8, bara för att kolla hur lång tid det tar innan dom sovnar! Han är en sånn pappa.

Michelle kommer och hon äter lite innan hon börjar använda mig som sin klätterstälning. Man vänjer sig ved sånna saker, så nu mera märker jag knappt att hon gör det. Jag äter fort och får i mig halva hamburgaren innan magen vänder sig och jag måste kräkas! Fort som fan tar jag Linns Cola å klunkar i mig och det lägger sig. Jag kollar på henne och säger "Är du klar snart eller?" Klar, det blir Linn allrid ganska så fort, fast sen ska hon sitta och "låta maten sjunka!" som hon säger och jag tål inte sånna saker! Asså ok att hon är mamma å ska vara mammig, men låta maten sjunka? Nu får hon väll ge sig!
Jag skrämmer upp henne från soffan där hon sitter och vi beger oss mot "Solsiden". Väl där kjöper vi en dubbel test, ett paket med två test i. När det är gjort vill jag bara hem, men jag har ju lovat Linn att jag ska gå med henne här för hon har fått ett presentkort på 1000 kr av våran moster här, hon vill använda det. Linn är en sånn människa som aldrig hittar något när hon har pengar, och när hon inte har pengar hittar hon alltid något! Precis så är hon! Hon hittar en tröja för 49 kr inne på Cubus och jag säger att hon ska ta två i olika färger så har hon i alla fall använt en 100 lapp, så det gör hon. Efter det så går vi ner och kjöper blåbärs smuthee och smasker i oss, också på Linns kort.

Vi är där till kl 7 innan Öyvind kommer och hämtar oss och kjör mig hem och dom hem till sig. Jag kommer uppspringandes i trappan, sliter upp dörren och till min stora besvikelse är Hawkars kompis Ali fortfarande hemma hos oss... Jag tycker inte om Ali, han tjatar så mycket. Nu kan jag ju inte berätta för Hawkar att jag har kjöpt testen, måste jag då vänta ända tills i morgon med att ta den? Efter ca 5 medelanden från Linn där det står saker som "har du kissat änn? Hur stor blåsa har du?" osv går jag inn på toaletten, kissar, sätter på locket, lägger den plant på golvet, torkar mig, kollar på den och ser två lila sträck. Jaha, vad betydet det nu då? Jag kollar i bruksanvisningen där det står hur man läser av testen, ska vi se. "Två sträck: Du är mäst sansynligen gravid och borde kontakta din läkare så fort som möjligt."
Jag läser svaret säker 1000 gånger, kollar på testen säkert lika många innan jag roppar på Hawkar som nu har fattar vad jag håller på med.

"Elskling? Kan du komma?" Roppar jag och han svarar "Ja, vänta lite bara!" Och jag väntar i kanske 10 minuter, fast jag våger inte roppa en gång till. Han öppnar dörren och kollar på mig där jag sitter på golvet, "Ja?" Svarar han precis som att han inte fattar, även om han fattar precis vad som har hänt, "Kan du stänga dörren?" Frågar jag och han gör det.
"Kolla!" säger jag och slänger testen till han. "Aaa?" och lotsas fortfarande som att han inte fattar vad jag menar! "Vad betyder det då?" Säger han, men han kollar inte upp från tästen, han vågar inte! "Läs i pappret" säger jag medans jag slänger det till honnom också!" Han läser och läser och läser! "Du behöver bara läsa det dära" Säger jag och pekar på raden som förklarar om två sträck. "Jag vet" svarar han "Jag vet, jag har läst det 20 gånger nu och jag kollar bara så att jag får med mig allt!" Svarar han. Jag börjar skratta och han med, vi är lite oroliga och Hawkar säger "Tror du värkligen på den hära pinnen?" Säger han och viftar med G-testen. Jag skrattar ännu högre och säger "Elskling, den är 99,9% säker!" och jag tror för ett sekund att han ska svimma innan han säger "Jaha, då får vi välj bara säga välkommen till bebisen då!" Säger han medans han ler och kysser mig!
"Jag är så glad" tänker jag! Han är inte som andra killar, Hawkar är speciell! Vi kommer överens om att inte berätta det till någon innan det har gått 3 månader, vi håller oss i ca 20 minuter och då vet redan hans mamma det, min syster, mina bästa kompisar och hans bästa kompisar! Vi e inte så ducktiga på hemlisar vi.

Av Hege - 8 februari 2009 17:45

Ja jusst precis, Emelie N ville att jag ska skriva en blogg som handlar om hur jag känner och hur allt går annars också under graviditeten. Hon är perfetionist å skulle säkert dela sig i 1000 bitar om hon kunde, så att hon kunde vara över allt på en gång. Hon vill i alla fall veta, å jag anntar att min andra Emelie också vill det! Annars har jag ju en del familj å andra vänner i Sverige som kanske har en rettighet dom med?


Men i alla fall. I dag var jag på sånn "första gångs kontroll" även fast jag redan har varit hos läkaren en gång! Jag kommer innspringande på kontoret, å tanten bak disken sitter så klart i telefonen som hon alltid gör. Sen som jag redan är försöker jag avbryta, utan att lyckats. Hon tar upp sin hand som visar att jag ska vänta tills hon är klar.
Jaha tänker jag och kjänner att hormonerna kikkar inn, jag hatar henne redan för hon är så himla elak när man ringer sen ska hon liksom sitta där och tro att hon kan "handa" mig när jag e 3 minuter sen?
Precis då hör jag "Kolstad" uteifrån väntrummet å det tar kanske 3 sekunder innan det koplar att tanten roppar facktiskt på mig. Det tok ett par sekunder eftersom att det inte var min läkare som roppa, hadde det varit han så hadde jag fattat det med en gång. Jag gick ut å beklagade att jag var sen å hon svarade "Vadå är du sen?"


Jag går och sätter mig utanför hennes rum, hon ska visst ha en massa blod av mig den hära gången med, och även om jag får en sprängandes huvudvärk efter att dom tömmer mig på ca en halvliter så tänker jag att jag måste bara gå med på det å köpa appelsin juce efteråt.


Hon går inn på sitt kontor och det tar ca 1 minut innan jag hør "Kolstad" en gång till, jag ser mot dørren och hon ler samtidigt som hon kollar på mig. Jag går in i rummet och står brevid henne och hennes data fast ca 2 meter längere bort. Sedan frågar hon "Har du med dig ett urin prov till mig?" Ja jusst ja! Jag måste ju ha med mig det också, hur kunde jag ens glömma? "Nej tusan svarar jag, det glömde jag ju!" hon kollar på mig och ler och jag fattar att det är ok i alla fall. "Vi ska ta lite blodprov i dag" säger hon till mig medans hon kollar på mig, jag kollar tillbaka och svarar "Idag igän? Ni tog ju massa prover förra gången, räckte inte det?" "Jasså gjorde du?" Säger hon med en frågande ton, och jag svarar "Joo... Det står väll i dokumenterna?"
Hon knappar lite på sin dator och då kommer den andra sköterskan inn, hon som tog allt blodet förra gången. Hon har blont kortklippt hår och jag tycker inte om henne, hon är ny här och det vet jag för jag har inte sett henne innan. Hon öppnar en skåplucka, kollar på sin mobiltelefon och lägger den i fickan. "Tog du tester på henne föra gången hon var här`" Frågar den brunhåriga sköterskan medans hon fortsätter att kolla på sin dator. "Ja, det är väll du som e förstagångs födande, utan aborter?" Säger hon och kollar på mig å jag svarar "Ja jusst precis". Nu minns jag varför jag inte tycker om henne, hon är en sånn som tror att hon är bättre änn alla andra.
Jag får besker om att ställa mig på vågen och jag hoppar upp och tappar nästan andan! Jag har gått upp 4-5 kilo redan och jag tycker inte att jag har gjort annat änn att kräkas, tydligen så ploppar kilona på i alla fall. Den snälla sköterskan ler medans hon kollar på mig och säger "Chokad va? Tur det för det betyder att allt är som det ska!"
Efter det får jag ett papper på där det står "Barnets mor: Hege Marita Kolstad    Barnets far: Hawkar Osman Mohamed." och lite andra saker som jag inte helt förstår mig på, men jag anntar att min läkare kommer förklara det för mig snart.


Jag går ut och sätter mig i väntrummet en gång till, det kommer en kvinna och en flicka på 13-14 år inntrampandes och jag ser att kvinnan är stressad. Hon knackar på dörren inn till kontoret som jag precis kom ut från och öppnar dörren medans hon säger "Min dotter skulle ha en test i munnhålan" och den brunhåriga sköterskan kollar på henne och säger "Du får vänta som alla andra."
I väntrummet sitter det en kvinna själv och en med en son på ca 3 år. Hon ler medans hon kollar ner på honnom och säger "Villka roliga klossar va Robin? Precis som vi har hemma!" Han kollar upp från leksakerna på golvet och säger "Mamma kolla villket hökt torn jag har bygt! Vill du att jag ska räkna hur många det är?" "Ja räkna hökt så att jag hör!" Säger hon medans hon kollar på honnom. "En, två, tre, fyra, eller nej jag börjar om. En, två, tre, fyra, fem...." så fortsätter han ända tills 14 och jag blir värkligen jätte fasinerad! En treåring som utan problem räknar till 14, inte illa. Men det varar inte så länge för nu kommer det en läkare som säger "Robin" samtidigt som han kollar på pojkens mamma och dom går inn till doktorn.


Det tar ca ytligare 5 minuter innan jag hör mitt efternavn för tredje gången efter jag kom till läkarens kontor, men denna gången är det en röst som jag känner igän. "Kolstad!" Lika glad som alltid är han, Christian min doktor. Jag kollar bort i koridoren och där kommer han trallandes, han ser mig och ler. Jag ställer mig upp och går emot han, för jag vet ju vart hans rum är. "Gå inn och sätt dig du så länge, jag ska bara hämta några papper" säger han med ett leende på läpparna i det han paserar mig och jag gör som han säger.
Väl inne på hans kontor är det lika städat som alltid, inte ett papper ligger där det inte ska! Allt i årdning å reda, precis som alla andra gånger inte som hemma hos mig tänker jag och ler. Nu kommer han tillbaka, Christian alltså. "Man hittar ingenting när man ska ha det, he he är inte det bara typiskt!" Säger han och ler innan han fortsätter "Så hur är allt då? Hur känns det?" "Jora, jag mådde jätte illa i början, fast inte nu längere. Annars så känns väll allt som det borde, anntar jag." svarar jag. "Svulna fötter då? Har du något av det?" frågar han medans han klämmer och känner på mina ben. "Nej, inte va jag har märkt" svarar jag.


Sedan ställer han endel frågor om allmänna saker innan han fortsätter med att säga "Det fattas ett stoff skifte runt dina röda blodceller som gör att du måste ta några sprutor under graviditeten." Jag kollar på han med en frågande blick innan jag frågar "Varför det? Är det farligt? Kan det skada barnet?" Han kollar på mig och svarar "Nej, anledningen till att du ska ta sprutorna är för att det inte ska hända något farligt, det är inte så farligt som det låter." Säger han medans han ler men jag har flera frågor "Kan jag dö?" frågar jag. Han kollar upp från bordet och han ler inte längere som han brukar göra så säger han "Changsen för att du ska kunna dö av det hära är ungefär elik 0. Men det är farligt om barnets blod blandats med ditt blod, inte bara för denna graviditeten men även för nästkommande. Då kan det hända att du i så fall inte blir gravid."


Inte så farligt som jag trodde i alla fall. Han skriver lite mera i sina papper innan han kollar på mig och frågar "Vill du att vi ska höra om vi hör några fosterljud?" Jag kollar på han och ler medans jag tänker, det e klart som faan att jag vill höra fast jag svarar något annat "Jo det skulle vara kul" säger jag. "Ja fast det är inte säkert att man hör bara så att du vet, du får inte bli orolig nu för det är inte säkert att man hör något förens i väcka 17!" värt ett försök i alla fall tänke jag medans han går ut och hämtar den saken som man ska lysna med. Han kommer tillbaka inn och håller en liten makapär i handen och säger "Lägg dig på britsen". Jag hoppart upp och tänker "Tänk om jag hör hjärtat! Tänk om!"
Han viker inn pappershandukar i mina byksor som ska skydda dom från att få den gelè aktiga massan på sig, medans han försöker lyssna. Han kletar på gelè grejen och letar efter fosteret, det tar en stund men sedan låter det som att vapen avfyras, det är krig i min mage! Alqaida attakerar USA och bombar som aldrig för! Jag blir glad av ljudet och ler, och min läkare ser det och han säger "Det är din puls, fostrets är mycket snabbare!" Och jag känner att jag blir lite besviken nu. Han letar lite till och jag hör något som säkert är 5 gånger så snabt, om inte till och med mera! USA fightar tillbaka! Våran lilla ängel! Jag ler från öra till öra och Christian säger, "Där är fostret!"
Alla mina planer om att spela inn på mobilen och så vidare är som bort blåsta! Jag hör hjärtat!


Jag skänker några tankar till Hawkar under det hela, han kommer vara så ledsen för att han missar det hära. Christian torkar bort kletet från min mage och känner lite. Sedan ler han och säger "Jag känner i alla fall en förstorad livmor så det är något på gång!" Säger han medans han ler!


Det hära var mitt första ricktiga besök hos läkaren, det kunde inte ha blivit bättre änn så här! Vi ska bli föräldrar, till en liten pojke eller flicka! Han som lever får se!<3

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards