Alla inlägg den 4 november 2010

Av Hege - 4 november 2010 23:28

Det är helt sjukt hur mycket Julibull pratar nu för tiden! I dag sa hon "bøtte" (hink) och "kritt" (tavel kritor). Det är ganska avanserade ord, hon är ju liten fortfarande! Jag är så stolt, så himla stolt!<3 Min stora tjej, allt vad hon kan, det är magiskt!


Julia säger blant annat;
Mamma

Baba

Der

Se (titta)

Bøtte (hink)

Kritt (tavel kritor)
Oj

Nei

Ja

Takk takk

Ikke

Aua (aj)

Gaidæ (glad i dæ = jag är glad i dig)

Byppe beie (byta blöja)

Bade (bada)

Mat

Sove

Natt natt

Du

Hege

Bente

Mofa

Ha(w)kar

Ememi (Emelie)

Jessica

Kaka

Melk

Bøskive (brødskive = Macka)

Avin (Alvin)
Buss

Makka pakka

Hinkel Pinkel

Hopsy Daysi
Juse (stava?)

Pip pip

Vov vov

Ua (kua = Kossan)


Det är vad jag kommer på jusst nu i farten, det är med andra ord massor! Detta är saker hon har sagt månda gånger (utom hink och kritor) och som hon gentar. Annars har hon sagt saker som telefon, tv, ol en eller två gånger, men hon vet inte vad det är eller vad det betyder, då räknas det inte!


Till våren ska jag kanske söka inn Julia på flerspråkigt dagis. Då kommer hon i sånna fall vara i en grupp där dem pratar Engelska och Norska så klart. Tycker att det värkar interesant och barnen lär sig mera där änn vad dem göra på vanliga dagis. Ska läsa mera om det först bara! :) Men måste sova nu, natti natt!

Av Hege - 4 november 2010 23:24

I morgon ska Julia vara ensam, aldeles ensam på dagis medans hon sover. När hon vaknar ska dom ringa mig och jag ska komma dit. Jag ska med andra ord använda ca 20 minuter innan jag kommer dig och då ska hon vara ensam med alla barnen och 3 vuksna. Jag tror att det är värre för mig änn vad det är för henne, jag hoppats bara att det går bra.

 

Det ser i alla fall ut som att det går bra fram tills nu, hon tar tappar, busar runt och kollar på leksaker tillsammans med dom andra barnen. Iblan kollar hon bort för att se att jag fortfarande är kvar, kollar så att mamma inte har gått... Undrar hur det ska bli i morgon när hon kollar efter mig och jag inte är där. Hon ska vara med människor hon knappt känner... Gud va ont i magen jag fick nu...

Ovido - Quiz & Flashcards