Direktlänk till inlägg 19 september 2010

Skolan är nr 2 i mitt liv jusst nu!

Av Hege - 19 september 2010 22:05

När klassas man som en geek? Jag längtar till skolan i morgon och tycker att det ska bli så roligt att det börjar en till väcka av lärodom. Inte för att skolan är jätte rolig, men för att det är en dag närmare slutet, en dag närmare att bli klar och kunna börja jobba.


Dom flästa tänker väll mycket på vad som händer efter att skolan är slut och man ska börja jobba, och det gör jag med. Men jag längtar värkligen till min första riktiga arbetsdag! Det ska bli så spennande, ett nytt steg i livet. Det är då man kan göra allt det roliga som man vill göra.


- Man kan resa, för att man har pengar till att resa.

- Man kan köpa hus/lägenhet för man har pengar att ta upp ett lån och göra det.
- Man kan köpa saker man vill ha, för att man har råd att köpa saker man vill ha.

Det är så klart många flera pungter men min största pungt är att min dotter ska slippa säga "Min mamma? Hon jobbar inte för hon har tyverr ingen utbildning." när hon börjar skolan och man pratar om det.


Till alla er som är trötta på skolan och tänker "Jag pallar inte!". Till alla er som inte kan vakna på morgonen för att ni är vakna på natten. Till alla er som känner "Men det är inte detta jag vill". Till alla er som har andra anledningar till att inte orka skolan, håll ut!


Du går inte i skolan för att dina föräldrar ska få det bra, du går i skolan för att du ska få det bra. Det är ingen som vill vara ekonomik ostabil i livet, det är inget man borde sträva efter. Man kan så klart få jobb utan en utbildning, men vad vill du hälst göra? Sitta i kassan på Ica eller jobba med det som DU vill? Man väljer sin egen väg, som sagt du gör det enbart för din egen del och din kommande familj om du inte som jag redan har barn och kanske sambo med.


Plugga, pluga, plugga om du vill komma någon stans i livet! :)

 

Vissa har det dock svårare i skolan änn andra, jag är en av dom. Jag har dyseleksi, så vad gör man då om man får "bara" ett G i Svenska även om man ville ha VG och anledningen är för att Svenskaläraren ser att man inte kan stava.


Jo man gör något åt saken! Nu menar inte jag att man ska lära sig att stava för det vet jag att är svårt när man är dyslektiker eller har svårigheter ändå, men man kan få saker tillrättelagt. Man vill inte vara en börda för läraren och vissa störnar och pustar när du frågar om hjälp, men tänk så. Den läraren är där för att hjälpa dig och om han/hon pustar, åmar och stönar bara för att du behöver en sak förklarat 20 gånger innan du börjar att förstå, ja då borde inte han/hon jobba som lärare!

 

Här i Norden har alla krav på skola. Alla har rätten att lära sig heter det så om du inte lär dig av att gå i skolan, då bryter skolan reglerna om dom inte hjälper dig. Med andra ord är dom pliktiga till att hjälpa dig om du behöver hjälpen, så utnytja också det!

Få det så som du vill även om du måste ta i dubbelt så hårt som alla andra! Även om din extra lärare är en gammal tant med lökringar under armarna, som alltid har flottigt hår och luktar svett, köp en deo till henne men sluta aldrig för "att du inte klarar det". Klarar jag det med ett barn och alla läxor, prov osv som är så klarar du med det, det är bara att kämpa!


Oj va långt det blev nu. Var meningen att jag skulle sluta skriva efter bilden, men så blev det inte. Nu fick jag i alla fall med det mästa tror jag. Dock vill jag tillägga att jag hadde värdens bästa mattelärare och kontaktlärare när jag gick på Stålfors skolan i Eskilstuna. Per hette han! Han var så som alla lärare borde vara!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hege - 31 augusti 2011 02:01

Jag sitter och har små ångestatacker, vad vill jag med mitt liv? Jag har börjat skolan nu, komvux tror jag att det heter i Sverige, man pluggar för att få bättre betyg. Jag funderar värkligen på vad jag vill bli, vad vill jg bli? Jag har ingen anin...

Av Hege - 21 augusti 2011 23:47

TjugoandraJuliTvåtusenelva. Idag är det 4 veckor sedan explosionen i Oslo och skottlossningen på Utøya. Idag känner jag att det sårar mig för första gången. Många ungdommar förlorade sitt liv som precis hadde börjat den dagen, den 22 Juli 2011.Jag få...

Av Hege - 17 augusti 2011 15:25

Är det ett mirakel när man vinner på lotto?  Är det ett mirakel om man som människa kan flyga? Är det ett mirakel att vi har varit på månen? Jag tycker inte det!! Ett mirakel händer hela tiden. Barn blir födda. Ungdommar säger nej tack till droger. M...

Av Hege - 14 augusti 2011 00:49

Julia ropar från sitt sovrumJulia; Mamma!!!Jag går inn för att kolla vad det är.Jag; Vad är det vennen?Julia; I love u! :''')Forstår ni hur mycket hon förtjänar att jag ska gå skola och få en bra utbildning!? ...

Av Hege - 14 augusti 2011 00:24

Oj vad jag letade efter den dära skolan, jag gick värkligen runt i hela stan och eftersom att den heter "bybroen privatskole" och deras logga har ett kort med den gamla bybron på så skulle det väll vara logiskt att skolan låg vid bybron tänkte jag, m...

Ovido - Quiz & Flashcards