Alla inlägg under oktober 2010

Av Hege - 9 oktober 2010 16:00

Jag har kommit på att jag ska skriva ett innlägg om mina bästa småbarns-tips, kanske till och med göra en egen katigori! Inte för att jag är en super mama, läkere eller liknande men bara för att man lär så länge man lever.


Jag brukar gå inn i andre bloggar och snappa upp lite här och där så varför skulle ingen kunna göra det i min? (här tror man sig). I alla fall så har jag så klart vissa saker som jag har kommit på själv, vissa saker som andra har kommit på åt mig, och vissa saker som jag har snott på hårt sätt från någon annan stackare som inte får någon kredd av det eftersom att jag säkerligen inte vet vem det kom ifrån!

1. Sår rumpa!
Har barnet sår eller röd rumpa? Ok, det är lite olika för villket "besvär" man har men om barnet är rött, så är potatismjöl det ABSOLUT bästa tycker jag!
Julia var röd efter att hon hon hadde varit innlagt på sjukhuset (efter saltvattensgrejjen) och det blev bara värre och värre. Jag visste inte mina armar råd till slut eftersom att hon blev rädd när hon skulle byta blöja då det gjorde ont. Zinksalvan var testad, "talkium" var testat, jag hadde varit på apoteket och fått någon skit salva som gjorde det hela värre, dag utan blöja var testat och jag blev riktigt arg till slut när det böjade bli små sår/blåsor på rumpan till min älsklingsflicka!

Jag ringde Hawkars mamma(ok, i princippen var det Hawkar som ringde men jag som fick han att ringa!) och frågade om hjälp! Hon sa "Har ni testat potatismjöl?" Eeh, nej? Vem kommer på "AHA! Jag tar potatismjöl så löser det sig nog!" ? Tydligen Hawkars mamma, dagen efter var erländet över och nu har jag alltid potatismjöl hemma! "Funke fjell" som man säger på Norska!

Potatismjöl på rumpan till barn = 6 av 6 möjliga! Absolut det bästa! Ingen parfym å helt naturligt, man kan till och med få den ekologisk!

2. Värmeutslag?
Många små bebisar och små barn får värmeutslag i "valkarna" eftersom att det blir hud-mot-hud där och salva funkar inte på detta, vad gör man då? Man tar talkiup, pudrar lite och så blir det bättre! Här funkar med potatismjöl.

Talkium/potatismjöl till små värmeutslag = 6 av 6 möjliga! Det håller huden torr och därför får man heller inga utslag! :)

3. Spruckna/torra bebis/barn kinder?
Ceridal är en livräddare! Det är en salva som hjälper as bra mot detta! På vintern vet ju alla som har ett barn som har varit med om en vinter att detta är ett problem. På Julia funkade inte "A-creme" och "A-derma" som är två krämer apoteket och BVC (Ialla fall här i Norge) tipsar om. Dom är kletiga, svåra att smöra ut och innehåller vatten. Ceridal innehåller inte vatten, men är lite seg att smöra ut, inte så jätte seg men lagom seg får man väll säga.

Ceridal får 5 av 6 möjliga eftersom att den är lite seg, men det får så vara!
(Om du har märkt att "sega krämer inte funkar på ditt barn så är "avene cold cream" också helt ok  )

Ok, detta är alltså MINA tips, inget som är vetenskapligt bevisat och det är inte ens säkert att det funkar på ditt barn, men på Julia fungerar allt detta bra!

Av Hege - 9 oktober 2010 01:05

Jag var så stolt i går att jag glömde det viktigaste, att det var TVÅ MVGn å inte bara ett som man lätt kan missförstå sig fram till i mitt förra innlägg, två prov = två betyg = två MVG för min del!


I villket fall som hälst så har vi lekt med Silje i dag, jag och Julia alltså. I morgon funderar jag på att färga mitt hår. Jag vill slinga det men jag kan inte göra det själv å eftersom att jag inte vågar utsätta mitt huvud för Hawkar + att jag inte vågar utsätta Hawkar för en arg Hege så blir det väll nåhot tråkig färg anntar jag... Hmmf...


Rödbrunt kanske? Ingen aning! Eller så skiter jag bara i det och lever med efterväxt som en stolt kossa!


Nej nu blir detta negativt, posetiva tankar!! I villket fall som hälst ska jag kolla på tv nu, ciao! 

Av Hege - 7 oktober 2010 14:43

Ok, nu börjar jag bli lite jobbig känner jag! Men jag fick tillbaka svar på provet i dag, jag fick MVG!!! Asså jag får aldrig så bra betyg! Jag är så stolt över mig själv att jag vill gråta!! Jag är så glad!!


Detta är ett bevis på att även om man har barn så kan man klara av skolan! Det är jobbigare, man är tröttare men det är ingen ursäkt! Man kan om man vill! Jag är så himla duktig asså! SÅ HIMLA BÄST!!!

Min mamma hadde varit så stolt jusst nu, skulle önska att hon var här så att jag fick uppleva det med. Vi hadde säkert varit på väg för att shoppa till mig nu, ni vet? Sånnt som riktiga föräldrar gör med sina barn när dom får bra betyg? Hon hadde varit så stolt och det glädjer mig att jag vet det, jag är duktig och nu vet jag det!

Av Hege - 7 oktober 2010 13:07

Aggh! I dag är jag så irriterad på mig själv och min skrothög till telefon! När man ska "snooza" rigningen på telefonen så flippar den och hänger sig så den ringer inte efter 3 minuter igänn! Bajs telefon! Du ska bytas ut den 20, lita på det min kära "vänn"!


Å så är jag irriterade på mig själv också, för varför går jag inte bara upp första gången telefonen ringer liskom? Varför måste jag alltid "snooza" den första gången? Som om jag blir piggare av tre minuter, knappast!


Värkar som om Julia måste med till skolan i morgon med, hatar att inte ha en dagis plats till henne eftersom att jag blir så beroende av anra människor och det hatar jag! Går hon på dagis så är man ju också beroende av dom, men det är en tjänst som man betalar för å tar inte dom hand om henne, så betalar inte jag å dom får ingen lön, så är det bara!


Men när jag är beroende av andra, så blir allt så svårt! Det är inte det att det är jobbigt att ha med Julia i skolan men det är klart att det till en viss grad stör mina medelever också, kan ju inte bara lita på att hon ska vara lika lugn denna gång. Pluss att hon störde lite genom att bara kolla på andra människor med, dom tyckte att hon var söt och började prata med henne i stället för att hänga med på undervisningen.


Min lärare sa "Ta bara med henne om du inte har barnvakt en annan gång med för hon är ju så dutkig å lugn att det gör inget om hon är med!" hon sa så, men menar hon det? Konstigt om hon skulle säga det utan att mena det men fortfarande, två gånger på en väcka?


Bah, skulle önska jag hadde Emelie här som min personliga assistent, lyxigt det skulle vara!   

Av Hege - 7 oktober 2010 01:17

I dag hadde vi alltså två prov, først skulle vi visa det praktiska, asså ha en liten sketch kan man säga, ett litet teaterstycke. Det gick bra før oss, eller i alla fall før mig. Jag tror att dom andra var så innsatta på att få allt att bli rätt att dom glömde hälften, eller dom andra, vi alla gjorde det ihopp eftersom att man ska hjälpa varandra.

May-Britt glömde att ta på sig "fracken" som man ska ha för att skydda sina kläder, sen glömde vi att hämta alla sakerna innan vi började eftersom att bordet som stod precis brevid med tvätt grejjer å så skulle liksom vara ett annat rum, idiotiskt! Asså värkligen! Om det hadde varit i ett annat rum så hadde man ju tänkt på det mera. Dom sa det innan vi började, men då var vi så strässade att vi inte skulle glömma allt så vi fokuserade inte allts på lärarna. Dumt gjort eftersom att vi var tvungna att "gå ut" ut rummet för att hämta tvätt-lappar å allt det andra. Vi skulle ju ta det INNAN vi började! Men så kan det gå!

Sen glömde jag att sprita händerna innan jag tog på mig hanskarna när jag skulle hjälpa pasienten att borsta tänderna, å så glömde jag att göra det efter att jag hadde haft dom på mig med, typiskt!

Efter att det var klart hadde vi muntligt prov. Två lärare, en elev och man känner hur strässad man blir, eller jag blir! Jag blir jätte rädd, inte för att mina lärare är läskiga, tvärt imot! Men för att jag blir så stressad att jag glömmer å då tar det lite tid innan jag kommer på det igänn, å då börjar dom "hinta" med lite ord och man får sämre betyg. Jag GLÖMDE vad grundläggande sjuksköterska grejset är och vad som är skilnaden på bakterier och virus, nu vet jag det dock! Bättre sent änn aldrig   


Annars gick det ganska bra tror jag, även fast jag stammade (jag gör det när jag är stressad.) och pillade med naglarna so gick det väll bra. Eller jag hoppats det! Gud va svårt det är när man ska prata! Lättare att skriva allt på ett papper, man har längere tid på sig och man kan gå tillbaka å kolla vad man har skrivit innan å så fylla på om man kommer på mera.
Det kan man göra när man snackar med men som om jag ens minns vad jag sa? Piff, det var jag allt för stressad för att göra!   

Av Hege - 5 oktober 2010 22:52

Känns som att allt kommer på en gång nu, alltså i skolan. Först hadde vi ett prov, sen hadde vi en STOR uppsats som skulle göras på en dag, sen har vi två prov i morgon också. Om ca en väcka har vi prov i Norska och i Samhelskunskap, och väckan efter det i Engelska.

Jag tycker att det är ganska roligt med prov, man får liksom en bekräftelse på att den jobben man gör faktiskt har nytta, men nu känns det som att det blev lite mycket på en gång... Pluss att jag får ont i magen när jag tänker på Engelska och Norska provet, det är inte mina ämnen, jag kan ju inte stava... Jag måste prata med min lärare om detta nu, jag har redan gjort det å jag skulle få en timme hos någon extra lärare, men vad tjänar det till när vi har prov om en väcka? Nej, upp med farten får det bli nu!

Jag måste i alla fall läsa lite till nu, det är 4 kapittel vi har prov på i morgon på ca sammanlagt 120 sidor om inte mera, å det är inga lätta saker... Det är om bakterier, cytoplasma, virus, protozoer, infetsjoner osv osv osv! Akk, detta kommer gå skräns om jag inte sitter uppe hela natten känns det som, å det vill jag inte för skolan är faktiskt inte allt, Julia är allt, skolan är nr 2. Är jag uppe hela natten blir jag en trött och orolig mamma som inte vill leka när hon kommer hem i morgon, det är inte ok! Så nu ska jag läsa allt en gång till (ca till 12-halv 1 kan jag tänka mig) innan jag ska sova!


Tjabba!

P.s Vi har fått tillbaka en innlämningsuppgift som vi inte fick betyg på här om dagen, men alla får kommentarer. Min kommentar från Ailiin (läraren) var ca

"Jätte bra Hege, du förklarar vad du måste göra och varför! Detta är riktigt spännande att se! Du klarar av så mycket med tanke på att du har Julia att ta hand om också, du borde vara stolt! Detta kommer gå bra för dig!"


Visst blir man glad när man får sånna kommentarer?:) Jag blir i alla fall det! Men som sagt, tillbaka till att läsa!

Av Hege - 5 oktober 2010 22:44

Hon var riktigt duktig i går faktiskt, hon grät inte en enda gång. Hon hadde kul, dom i klassen hadde kul och hon störde alla, en lyckad dag med andra ord. Det blev nog bara jag i min grupp som jobbade eftersom att alla andra var för upptagna med att agera barnvakter, inte för att hon behövde att bli rullad fram och tillbaka i vagnen när hon sov, men för att dom tyckte att det var kul.  

Julia var som sagt mycket duktig. Vi skulle planera hur vi ska "leka" med dom äldre någon dag efter höstlovet (som bara är i TVÅ YNKA DAGAR!!!) å så kastade vi runt någon mjuk IKEA fotboll och alla satt i en ring, å Julia, hon sprang efter bollen och försökte fånga den innan hon (så klart) klätrade inn i en hylla, la sig i fosterstälning och skrattade åt sig själv.

Annars snodde hon allas pennskrin och när dom ville ha en pänna sa hon"NEI JUJUJA MIN!", hon ville med andra ord inte dela med sig av pännorna som inte ens var hennes, men så går det. Hon hadde i alla fall riktigt kul, man såg det på henne! Min lärare sa "Julia skulle kunna följa med varje dag, hon är ju så lugn och viskar när du viskar till henne!" *stolt* och jag sa "Ja, hon fattar nog att om alla utom en viskar så är det så man får göra.". Fast på slutet ville hon inte vara tyst, då berättade hon alla sina hemligheter! Akk vad jag skulle vilja veta vad hon säger iblan!

Av Hege - 3 oktober 2010 22:04

I morgon ska Hawkar till tandläkaren och Julia ska därför följa med mig till skolan, kul! Jag tycker att det ska bli spännande facktiskt, roligt helt änkelt. Undrar hur hon reagerar till alla människor? Undrar hur hon kommer vara? Kommer hon vara grinig och tjurig eller kommer hon tycka att det är kul att "gå i skolan"? Det återstår att se.


Julia har börjat med en ny sak, hon pruttar å så skrattar hon å fniser och säger "OJ!". Haha, man kan inte göra annat änn att skratta åt henne, där går hon runt och fjärtar och är stolt också. Å så klätrar hon inn över allt, har jag berättat det? Hon klätrar inn under tv bänken på andra hyllan så ligger hon där och roppar "mamma, mamma!!!" As stolt är hon där hon ligger i hopp klämd i fosterställning, hon är så himla fin min tjej!


Vad gör hon mera? Hmm... Har jag sagt att hon myser nu? Hon kommer å så säger hon "Mamma, Jujuja ååh, oose!" Som betyder "Mamma å Julia koser(myser) ååh!" Det är så kul att hon säger sitt navn, eller försöker i alla fall "Jujuja" naaw  

Hon säger Hege också, fortfarande. Å så har hon lärt sig att säga Hawkar. Jag övar stenhårt på "Emelie" men det enda som kommer är "Em" å så viskar hon rästen, precis som att det andra säger hon bara i smyg eller i garderoben, eller vem vet, kanske under tv-bänken?


En sak är i alla fall säkert, mit barn är SMART! Hon är ett snille! Hur många barn är det som kan så mycket som Julia kan i hennes ålder? Hon äter till och med med en gaffel/sked när hon äter! Å hon kämpar å kämpar med att få upp maten på skeden eller träffa pastan med gaffeln, men hon ger inte upp. Ytterst sällan tar hon dock upp maten med handen, men då har hon kämpat länge innan. Hon är så smart, och jag är så stolt!

Ovido - Quiz & Flashcards