Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

En ung mamma?

Av Hege - 22 oktober 2010 02:43

Efter jag hadde fått Julia så var det många som frågade hur det är att vara en ung mamma. "En ung mamma?" tänkte jag, jag är väll inte så ung? Jag var 19 år när Julia föddes och efter en månad blev jag 20 och klassades väll som en ung mamma eftersom att jag fortfarande var i tonnåren när hon föddes.


Själv ser jag inte på mig som en ung mamma, i alla fall inte en typisk ung mamma... Jag har sellan, MYCKET sellan barnvakt åt Julia. Det har bara hänt ett par gånger sedan hon föddes och nu är hon 14 månader gammal. Jag får allt att gå runt, det har aldrig varit så att jag och Julia har levt på kornet, vi har det bra.

När är man en ung mamma? Är det när man känner sig som en ung mamma, när andra ser en som en ung mamma eller innan man har fyllt 20 och fortfarande är i tånnåren? I sånna fall, var jag bara en "ung" mamma i en månad och nu är jag bara en mamma, som villken annan mamma som hälst?

Jag vet inte helt vad jag klassar som en ung mamma längere. Förut var det dem som hadde fått barn innan dom var 18 år gamla, nu vet jag inte. Detta med att vara en ung mamma har fått ett så fult stämpel tycker jag. Man dricker, har barnvakt var annan hälg, byter killar hela tiden, lever fattigt, dricker upp pengarna osv. Det finns vissa som är så, jag vet om några som är så men som är över 20 år. Hon är ingen ung mamma men gör så ändå.

En ung mamma för mig det är nog bara en tjej som blev gravid och valde att behålla barnet även om hon var ung.

En ostabil mamma är en annan sak. En ung mamma behöver inte vara en ostabil mamma. En ung mamma kan vara en fantastisk mamma. En "normal/gammal" mamma kan också vara en fantastisk mamma. En ung mamma kan vara en ostabil mamma, men det kan också en normal eller gammal mamma vara.

Det handlar om verdier och håldningar. Villka verdier har man? Var är viktigast?

Att vara med sitt barn eller att vara ute med kompisar och vara "en i gänget"?

Att åka på schopping weekend i New York eller vara med sitt barn?

Är det viktigaste att ditt barn får bra mat (grönsaker, vitaminer, mat för övrigt osv) eller att man myser i hälgerna?

Är det viktigaste att du har fina kläder eller att ditt barn är varmt?
Är det viktigast att ditt barn har DC jumpadojor till kr 500 eller att det är varmt om fötterna?


Man kan så klart åka på schopping weekend och vara en fantastisk mamma!! Men det ska aldrig gå ut över barnet. Man ska inte behöva leva billigt rästen av månaden för att mamma sved av 10.000 i New York.


Villken mamma är jag då? Jag klassar i alla fall mig själv som en BRA mamma, men det gör väll alla mammor?

För mig är Julia nr 1, men det säger väll dom flästa mammor att deras barn är?


Så många frågor och så få svar!   

 
 
spiderchick

spiderchick

22 oktober 2010 08:14

sv haha men snälla det klart man får ha sin unge precis som man vill i vagnen :) Det är ju just de jobbiga extrimistföräldrarna som bryr sig om vilket.

http://spiderchick.nu

 
hallonmamma

hallonmamma

22 oktober 2010 09:45

Jag anser mig själv som en rätt ung mamma. Jag var 18 år när jag fick Kay. Och det kändes som att livet just hade börjat. Nu är jag 20 och hon fyller snart 2, så ja, jag är rätt ung :) Men förstås finns det mycket yngre mammor. Många 16 - 17 åringar får ju barn nuförtiden. Jag tycker inte ritkgit att man skall ha barn när man inte är myndig. Det är så mycket lättare, och man känner sig mer ansvarsfull om man får styra sitt eget liv.

http://www.hallonmamma.blogg.se

 
Hannele - mamma till 2 underbara prinsar

Hannele - mamma till 2 underbara prinsar

22 oktober 2010 18:08

Svar:
Tack för dina svar :)

Trevlig helg!

ang om ditt inlägg så klassas vi som unga föräldrar tills vi är 25 efter det blir vi gamlaxD hahaha..

http://mammah.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hege - 31 augusti 2011 02:01

Jag sitter och har små ångestatacker, vad vill jag med mitt liv? Jag har börjat skolan nu, komvux tror jag att det heter i Sverige, man pluggar för att få bättre betyg. Jag funderar värkligen på vad jag vill bli, vad vill jg bli? Jag har ingen anin...

Av Hege - 21 augusti 2011 23:47

TjugoandraJuliTvåtusenelva. Idag är det 4 veckor sedan explosionen i Oslo och skottlossningen på Utøya. Idag känner jag att det sårar mig för första gången. Många ungdommar förlorade sitt liv som precis hadde börjat den dagen, den 22 Juli 2011.Jag få...

Av Hege - 17 augusti 2011 15:25

Är det ett mirakel när man vinner på lotto?  Är det ett mirakel om man som människa kan flyga? Är det ett mirakel att vi har varit på månen? Jag tycker inte det!! Ett mirakel händer hela tiden. Barn blir födda. Ungdommar säger nej tack till droger. M...

Av Hege - 14 augusti 2011 00:49

Julia ropar från sitt sovrumJulia; Mamma!!!Jag går inn för att kolla vad det är.Jag; Vad är det vennen?Julia; I love u! :''')Forstår ni hur mycket hon förtjänar att jag ska gå skola och få en bra utbildning!? ...

Av Hege - 14 augusti 2011 00:24

Oj vad jag letade efter den dära skolan, jag gick värkligen runt i hela stan och eftersom att den heter "bybroen privatskole" och deras logga har ett kort med den gamla bybron på så skulle det väll vara logiskt att skolan låg vid bybron tänkte jag, m...

Ovido - Quiz & Flashcards