Direktlänk till inlägg 5 juli 2010

Väcka 36!<3

Av Hege - 5 juli 2010 20:00

Tänka sig va? Nu har jag varit gravid i hela 36 väcor, i 36 väckor har en liten människa bildats inne i min kropp! Det är ju löjligt hur pirrig jag är nu!

Jag har sett att alla lägger ut sånna "väcka för väcka" grejjer under graviditeten så nu ska jag kolla om jag också hittar på nätet vad som händer i min mage, så får ni också veta=)

Till mamman!
Din mage kan börja sjunka ner lite och det är lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Kanske behöver du kissa oftare än vanligt, det beror på att livmodern trycker på urinblåsan.

Ta väl hand om dig när du är gravid och planera din graviditet så att du orkar! Lägg gärna in ledighet sista månaden så att du är utvilad inför förlossning och tiden efter.

Du kanske känner dig färdig att föda nu - du känner dig mogen för det. Andra kan ha blandade känslor inför själva förlossningen och det är helt normalt. Det är vanligt med en viss rädsla inför smärtan att föda eller för att tappa kontrollen. När oron övergår i rädsla kan man behöva hjälp att bli av med den. Prata med din barnmorska hon kan lotsa dig vidare. Har du fött barn tidigare kan du och din barnmorska gå igenom förlossningsjournalen tillsammans.

Barnet!
I vecka 36 är medelkroppslängden 48 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2800 gr. Huvudets omkrets är 33.5 cm. Moderkakan börjar åldras. Alla inre organ är färdigbildade. Barnet gör sig färdigt att födas när som helst
Underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.

Till pappan!
Som blivande pappa kan du känna oro inför det okända. Följ med din sambo/fru på föräldrautbildningen! Du får betalt av försäkringskassan för att gå dit om du måste ta ledigt från jobbet.

Hege berättar!
Jag känner värkligen av att hon har vänt sig nu och att hon lägger sig till rätta, det känns! Jag har dock inte märkt att jag är mera kissnödig, bara att när jag blir kissnödig så måste jag på toa på en gång, annars blir det knas!
Jag har ont i ryggen men klagar inte, Hawkar stryker och masserar ganska mycket och hämtar is i handukar och lägger på ryggen, det hjälper både mot värmen och värken. Nu längtar jag värkligen tills vårat mirakel ska komma, tänka sig att hon bara är 4 väckor undan nu, om det inte går över tiden så klart! Vi är inte helt reddy änn så jag tycker att hon kan vara där inne till den 25 Juli i alla fall, efter det är hon välkommen!
Den enda anledningen till att vi inte är redo ännu är att vi inte har köpt någon bilbarnstol änn och att vi håller ju på och flyttar=P Bilbarnstolen kan man ju fiksa snapt och håva inn på en dag eller så men vi vet inte om vi ska köpa en ny eller bättre begagnad? Jag tycker inte att det är nödvändigt med en ny som man kan använda tills hon är ungefär 5-6 månader eller vad det kan vara. 9 kg bär dom ju dom stolarna, så vidare man inte köper en sånn från fötseln helt fram till 4 års ålder, men dom kostar så himla mycket mera så det är i alla fall inte värt det!
Men det är så klart inte det största problemet, det största problemet är så klart att vi måste hinna flytta först, lite jobbigt att flytta sammtidigt som man har en liten bebis att springa efter så fort hon piper, för det kommer man göra i början, helt tills man trötnar å då kommer man ju när hon gråter, om hon har tur!=PxD HAHA!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hege - 31 augusti 2011 02:01

Jag sitter och har små ångestatacker, vad vill jag med mitt liv? Jag har börjat skolan nu, komvux tror jag att det heter i Sverige, man pluggar för att få bättre betyg. Jag funderar värkligen på vad jag vill bli, vad vill jg bli? Jag har ingen anin...

Av Hege - 21 augusti 2011 23:47

TjugoandraJuliTvåtusenelva. Idag är det 4 veckor sedan explosionen i Oslo och skottlossningen på Utøya. Idag känner jag att det sårar mig för första gången. Många ungdommar förlorade sitt liv som precis hadde börjat den dagen, den 22 Juli 2011.Jag få...

Av Hege - 17 augusti 2011 15:25

Är det ett mirakel när man vinner på lotto?  Är det ett mirakel om man som människa kan flyga? Är det ett mirakel att vi har varit på månen? Jag tycker inte det!! Ett mirakel händer hela tiden. Barn blir födda. Ungdommar säger nej tack till droger. M...

Av Hege - 14 augusti 2011 00:49

Julia ropar från sitt sovrumJulia; Mamma!!!Jag går inn för att kolla vad det är.Jag; Vad är det vennen?Julia; I love u! :''')Forstår ni hur mycket hon förtjänar att jag ska gå skola och få en bra utbildning!? ...

Av Hege - 14 augusti 2011 00:24

Oj vad jag letade efter den dära skolan, jag gick värkligen runt i hela stan och eftersom att den heter "bybroen privatskole" och deras logga har ett kort med den gamla bybron på så skulle det väll vara logiskt att skolan låg vid bybron tänkte jag, m...

Ovido - Quiz & Flashcards