Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Svenska skolan.

Av Hege - 28 februari 2011 23:45

Jag kollar på svtplay på programmet som heter "Klass 9A". Jag tycker om vardags dokumentärer om vardags problem som samhället har.


När jag gick i 9an så tror jag att jag kanske, kanske fick G i 3 eller 4 olika kurcher, Svenska var faktiskt en av dom, tro det eller ej. Jag fick också G i Engelska och för att komma in i gymnasiet måste man, som dem flesta vet också ha G i matte. Det är (eller var i alla fall då) dom tre ämnena man behövde G i. Jag fick IG i matte och fick börja IV.
Jag gick i IV två väckor, kanske tre innan min lärare menade att jag inte hörde hemma där, jag kunde men jag hadde bara inte orkat i 9an så jag fick gå sam social i alla fall, det som var mitt första önske.


Jag tror inte på det med att dela in ungdommar i olika grupper. Svenska 1 och 2, Matte 1 och 2 och Engelska 1 och 2. Jag tror inte att det är bra för varken elever eller lärare, faktskt! Att känna att man inte är en i gruppen, en i klassen för att man har matte, engelska och svenska med dom som är lite sämre, det känns inte bra för någon elev och att vara en lärare som inte kan lära alla, borde man värkligen vara lärare då?

Jag gick i 2 gruppen i allt, jag var alltså inte en av dom duktiga. Å det är inget som jag fick välja själv, utan det var en självklarhet att jag skulle ha svenska, Engelska och Matte två och även "Svensk-Engelska" som B-språk.

Jag tycker inte att det borde vara så, man ska inte dela inn en 14 åring i "den dåligare gruppen" för det förstör mera änn vad det hjälper tror jag. Man kan få ekstra leksjoner om man VILL ha det, det tycker jag absolut! Men jag tycker inte att man delar inn i bra och mindre bra eller dårlig.


Så tycker jag också att Sverige borde ta efter Norge med en grej. Att man får betyg i hur man uppför sig i skolan. Vi får betyg i hur vi är som medelev åvanför dom andra eleverna. Det vill säga att om man mobbar, slåss eller stöter ut med flit så får man mindre bra betyg, alltså "någen" och det är väll ingen som vill komma hem till sommaren och flacha med sånna betyg till päronen?
Sen får man betyg i hur man är som elev. Glömmer man böckerna ofta, kommer man oförberätt ofta, kommer man ofta sent osv så får man annmärkning. Det vill säga att man får en "prick" i häftet och har man 7-8 st så får man dårligare betyg. Det gäller också om man inte lämnar papper på att man har varit sjuk osv. Det är klart att alla kan glömma eks jumpakläder ibland eller matteboken hemma, men var och var annan lektsjon? Så glömsk är man inte.


Man får betyg för hur duktig man är i matte, Svenska osv så varför inte också i hur man beter sig? Det om NÅGOT är viktigt i samhället senare i livet. Hur ofta använder man gångertabellen i det vanliga livet och hur många gånger använder man minnet och beteende?


Sen borde Norge ta efter Sverige på en del saker också, men det är ett annat kapittel.

 
 
hallonmamma

hallonmamma

4 mars 2011 21:36

Hej gumman! Det var längesedan! Hur är allt? Hur mår Julia? Hoppas allt är bra. Kramar <3

http://www.hallonmamma.blogg.se

 
Gaymasen

Gaymasen

10 mars 2011 14:01

Nämen? Fortfarande seg säger du? Vet att jag hade problem med bloggen där i några dagar men nu tycker inte jag att den är seg. Visst inte lika snabb som förut men det är bättre iaf.. Laddar inte så länge och allt fuckar inte upp sig längre. :)

http://gaymasen.se

 
mamma till Adam o jacob

mamma till Adam o jacob

24 mars 2011 13:28

ja men nu hoppas vi få svar på felet =( adams prickar va inte vattkoppor de va något han fått efter förkylning =S aldrig hört att man kan få det men tydligen.. nu börjar vi bli bättre hela familjen går på pensilin. =) hehe

http://motherof2.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mamma till Adam o jacob

26 mars 2011 20:30

ja hans såg ut som vattkoppor dom visste först inte va han hade för prickar. det satt bara runt munnen! men nu är det borta så de är skönt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hege - 31 augusti 2011 02:01

Jag sitter och har små ångestatacker, vad vill jag med mitt liv? Jag har börjat skolan nu, komvux tror jag att det heter i Sverige, man pluggar för att få bättre betyg. Jag funderar värkligen på vad jag vill bli, vad vill jg bli? Jag har ingen anin...

Av Hege - 21 augusti 2011 23:47

TjugoandraJuliTvåtusenelva. Idag är det 4 veckor sedan explosionen i Oslo och skottlossningen på Utøya. Idag känner jag att det sårar mig för första gången. Många ungdommar förlorade sitt liv som precis hadde börjat den dagen, den 22 Juli 2011.Jag få...

Av Hege - 17 augusti 2011 15:25

Är det ett mirakel när man vinner på lotto?  Är det ett mirakel om man som människa kan flyga? Är det ett mirakel att vi har varit på månen? Jag tycker inte det!! Ett mirakel händer hela tiden. Barn blir födda. Ungdommar säger nej tack till droger. M...

Av Hege - 14 augusti 2011 00:49

Julia ropar från sitt sovrumJulia; Mamma!!!Jag går inn för att kolla vad det är.Jag; Vad är det vennen?Julia; I love u! :''')Forstår ni hur mycket hon förtjänar att jag ska gå skola och få en bra utbildning!? ...

Av Hege - 14 augusti 2011 00:24

Oj vad jag letade efter den dära skolan, jag gick värkligen runt i hela stan och eftersom att den heter "bybroen privatskole" och deras logga har ett kort med den gamla bybron på så skulle det väll vara logiskt att skolan låg vid bybron tänkte jag, m...

Ovido - Quiz & Flashcards