Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av Hege - 14 augusti 2011 00:49

Julia ropar från sitt sovrum
Julia; Mamma!!!
Jag går inn för att kolla vad det är.
Jag; Vad är det vennen?
Julia; I love u!

:''')

Forstår ni hur mycket hon förtjänar att jag ska gå skola och få en bra utbildning!?

Av Hege - 14 augusti 2011 00:24

Oj vad jag letade efter den dära skolan, jag gick värkligen runt i hela stan och eftersom att den heter "bybroen privatskole" och deras logga har ett kort med den gamla bybron på så skulle det väll vara logiskt att skolan låg vid bybron tänkte jag, men det gjorde den så klart inte.

Dock hittade jag en annan skola också en privatskola men jag hadde hört att det kostar massor att gå där, men jag tänkte att fråga tar väll ingen skada? Så jag gick inn, letade upp kontoret och fick prata med en man där inne på ett kontor. Han sa att om jag söker, så kommer jag inn för mina betyg är mera änn tillräkliga och dem hadde fortfarande några platser kvar. Jag var så klart tvungen att fråga vad det kostar eftersom att jag inte har mera änn 23.000 att lägga i skola ungefär (då också inkluderat allt skolmaterial som böcker osv som man måste köpa själv på gymnasium i Norge.) och för att gå där i ett år, ett ynka ynka år så kostade det 50.000 kr för dom 6 ämnena jag måste ta... Så det är så och si uterslutet... Jag har inte 50.000 kr tyverr... Dock kan jag så klart ta upp lån men asså, ta upp lån för att gå på gymnasiet, något alla andra får gratis, nej tack!

Jag pratade med pappa om det och han sa att om jag inte kommer inn på bybron (när jag väl hittar skolan på måndag) så borde jag kanske fundera på att söka.. Studielån vill dom inte börja ha tillbaka förens man har fast arbete och jag måste fortfarande ta upp lån för att gå högskolan senare. Men det är ca 27.000 att ta upp i lån, man betalar inte precis ner det på ett halvår...

Käns värkligen så orättvist nu! Jag har till och med kollat på studier över nätet och det kostar 37.250,- men då är alla böcker inkluderade. Men jag går inte bara i skolan för att jag tycker att det är viktigt pga utbildning, det är ju också den sosiala delen, jag vill inte gå skola över nätet. Borde jag då hellre vänta ett år och söka på bybron så tidigt som möjligt så att jag vet att jag kommer inn?

Så många frågor och så få svar! Men jag vet att det kommer ordna sig tills slut, för det måste det göra! Jag vill bara inte vara beroende av hjälp från farmor för att gå skola även fast jag vet att hon skulle hjälpa mig att betala så käns det lite surt att ens fråga henne om en sådan sak, vi pratar liksom inte om ett par tusen... BAH!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards